Nieuwe start voor een eerlijke arbeidsmarkt

10 jaar geleden stond ik in de toren van VNO/NCW met een lezing over divers selecteren rond de banenafspraak. Centraal in mijn verhaal: kijk niet naar doelgroepen, kijk naar mensen. De afgelopen maanden waarin ik mee mocht kijken in de keuken van Start Foundation bevestigden dat nog eens.

1,2 miljoen mensen doen niet mee in Nederland. Mensen die willen werken en kunnen werken als we de arbeidsmarkt eerlijker inrichten. De afgelopen maanden heb ik met het team van Start Foundation gewerkt aan de nieuwe positionering, een nieuw merk en meer impact. Van projecten financieren naar de wereld veranderen.

Want de versnellers van de eerlijke arbeidsmarktkijken breder naar mensen. Als je een doelgroep neemt, bijvoorbeeld ex-gedetineerden, denk je niet meteen aan de barman van een gezellig koffietentje. Maar wel als je David ziet, die daar nu een heerlijk broodje voor je smeert. Of zoals bij mijn heerlijke lunch bij Ctaste bleek; de doelgroep visueel beperkten zou je niet meteen koppelen aan serveren in een restaurant. Wel de ervaren kelner die met flair de hele ruimte om zijn vinger wond.

Hoe veranderen we de wereld?

Om de situatie van ‘mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt’ te veranderen, ondersteunt Start Foundation al 25 jaar uiteenlopende initiatieven, met veel inzet en succes. Maar met een nieuwe verandertheorie moest ook de organisatie opnieuw gericht worden. Deze ‘rebel van de arbeidsmarkt’ moest beter gehoord worden om los van de projecten iets aan het systeem te veranderen. Door te zorgen dat wetten en regels veranderen, maar vooral ook de houding van alle betrokkenen verandert.

Zo werd de initiële vraag vanuit @startfoundation of ik kon helpen bij het opstellen van een communicatiestrategie, een vraag over hoe we de wereld kunnen veranderen. Heerlijk natuurlijk! 🙂

Wat is ons primaire proces?

De praktijk van alledag vraagt de aandacht van iedereen in de organisatie. In het geval van Start Foundation: het aanjagen en financieren van maatschappelijke Initiatieven. Deze mooie projecten met hun kleine en grote uitdagingen bepalen het ritme van de organisatie. Zo lijkt het al gauw dat dat is wat een organisatie doet, terwijl het eigenlijke doel – het duurzaam eerlijker maken van de arbeidsmarkt – uit het zicht verdwijnt. Ook voor de buitenwereld wordt het dan onduidelijk; wat doen ze nu precies? Ze zeggen het één en doen het ander.

Communicatie vanuit de verandertheorie

Dus gingen we vanuit de verandertheorie met elkaar in gesprek: wat betekent die verandering die we willen bewerkstelligen? Hoe verhoudt zich dat tot de projecten? En wat betekent dat voor de communicatie? Meer aandacht voor de PR/PA-kant, beleidsverandering en meer verandering van andere zaken. De projecten zijn het bewijs voor de claim dat het anders kan en anders moet.

Communicatie vanuit een verandertheorie is

  • inhoudelijker: de toekomstvisie moet verder uitgedacht worden.
  • steviger stelling nemend, je wilt beweging brengen met je communicatie.
  • verbindend: je moet coalities bouwen om impact te bereiken.

Dit levert meteen een spannende tegenstelling op tussen stelling nemen en verbinden en tussen inhoud en oneliners.

Een merk waar je bij wil horen

Dat resulteerde in een aanpak van wat we vertelden, hoe we het vertelden en hoe we mensen wilden verbinden. Dus niet een merk voor de organisatie, maar een merk voor de beweging. Rebels, maar aantrekkelijk.Opvallend maar verbindend. Voor alle #versnellersvandeeerlijkearbeidsmarkt.

Dank aan het team

Met de verbeeldingskracht van Yves van Asten en Adam Oostenbrink en de realisatiekracht van het team van MEO. Ook aan het vertrouwen van Joske Paumen Jos Verhoeven en de sleurkracht van Mariëlla Kembel!

Ook de inspiratie van Angelika van de Ven Veerle Schouten en de rest van team SF.

Ontvang mijn
e-book

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *